Rowery 29 czy 26 – które wybrać?

Czy więcej oznacza lepiej? W różnych sytuacjach różnie to bywa, a w świecie rowerowym jest to bardzo mocno zależne od indywidualnych preferencji. Różne rozmiary ram rowerowych, kierownicy czy w końcu opon ma ogromne znaczenie dla komfortu naszej podróży, dlatego wraz z rosnącym wyborem na rynku, przed niedoświadczonym kolarzem rośnie coraz większy dylemat czy wybrać rower z kołami 26” czy 29”.

Zanim przystąpimy do wyboru warto poznać ogólną charakterystykę rowerów 29. W przypadku kół 29 cali mówimy o średnicy koła mierzonego wraz z oponą, zatem wewnętrzna średnica obręczy koła 29 odpowiada tej wykorzystywanej w rowerach crossowych, trekkingowych, szosowych i hybrydach (28 cali). Różnice między dużymi kołami w crossie i rowerze górskim sprowadzają się zatem do grubości samej opony. Rowery 29 mają je grubsze, a dodatkowo różnią się geometrią ramy.

rowery 29

Dylemat szybkości

Wiele osób decydujących się na zakup roweru może stanąć przed decyzją rozmiaru opony, którą determinować będzie szybkość poruszania się. Wykonano wiele testów i prób, wymieniając zawodnikom koła standardowe 26 calowe na 29-tki. Ci z kolei po wstępnym okresie uwielbienia dla większych kół często wracali do mniejszych rozmiarów. Co może być tego przyczyną? Niewątpliwie są to osobiste preferencje oraz testów przeprowadzanych w różnych warunkach. Większość zgodnie twierdzi jednak, że większe koła dają lepszą kontrolę i stabilizację podczas jazdy, zwłaszcza w czasie rekreacyjnej jazdy w terenie.

Opracowano zatem testy, które miały określić kluczowe różnice i określić preferencje zawodników w warunkach wyścigowych co do kół 26 i 29 calowych. Jednym z takich testów było sprawdzenie jak szybko zawodnik jest w stanie pokonać tę samą trasę na rowerze z różną średnicą kół. Obydwa rowery o identycznej masie testowano na trasach dzień po dniu, aby dać zawodnikom czas na regenerację, przy czym wykonywano dwie próby na trasie o długości 2660 m. Sama trasa była nierówna, z wąskimi podjazdami, odcinkami płaskimi czy ostrymi zakrętami i stromymi zjazdami.

rowery 26

Okazało się, że średnie tętno zawodnika podczas obu przejazdów różniło się zaledwie o 0,25%, dlatego założono, że moc włożona w pokonanie trasy była bardzo zbliżona. Rowerem z kołami 26” zawodnik ukończył rundę z wynikiem 8:46, zaś rowery 29 pokonały ją o 13 sekund szybciej, zachowując przy tym wyraźnie zauważalną stabilność. Dużą część przewagi 29er wyrabiał zwłaszcza na stromych podjazdach co eliminuje główny zarzut wobec dużych kół, o których mówiono, że są ociężałe.

Różne rowery i rozmiary kół testowano także na odcinku przeznaczonym do sprintu, na dystansie 100 m. Podczas startu od zera, od zatrzymania dużą wagę przykłada się do tego by rower jak najlepiej się zbierał i przyspieszał. Super lekkie koła, niska masa ramy, szybkie zmiany biegów, to wszystko i wiele więcej ma zapewnić zawodnikowi dynamiczny i łatwy start i szybkie rozwinięcie maksymalnej prędkości. Zachodziła więc obawa, że większe opony, będą spisywały się tutaj znacznie gorzej, ze względu na swoją masę i większy stopień bezwładności przy przyspieszaniu. Po dwóch dniach testów i pomiarów okazało się jednak, że zarówno rowery 29 jak i rowery 26 przyspieszają dokładnie tak samo na ubitym gruncie.

W testach ujawniono zatem przewagę rowerów o większych kołach, jednak należy brać pod uwagę również fakt, że rowery zostały przygotowane tak by miały identyczną masę, co w warunkach turystycznych czy rekreacyjnych może być trudne do wykonania. Warto zatem podczas wyboru zastanowić się czy czego właściwie oczekujemy od roweru. Jeżeli jest to stabilność i komfort jazdy to zdecydowanie warto rozważyć zakup roweru 29. Jeżeli jednak za tą samą cenę chcemy rower lżejszy, bardziej sztywny i nieco lepszym wyposażeniem, bez problemu można zdecydować się na rower mniejszy. Dlatego właśnie dobór odpowiednich kół rowerowych jest kwestią indywidualną i warto przed zakupem przejechać się zarówno na jednym jak i na drugim modelu.

 

Artykuł z kategorii Turystyka
Tagi artykułu: , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page