Przydatność badań fokusowych

fokusownia3Wśród wielu różnorodnych metod badań jakościowych, jedną z ciekawszych i zapewniających jedne z lepszych wyników są badania fokusowe, czyli innymi słowy zogniskowane wywiady grupowe. Jest to badanie jakościowe, którego wyniki będą usprawniać przygotowywanie narzędzi do przeprowadzania badań ilościowych, czyli mogą one posłużyć nam na przykład do stworzenia ankiety, która już będzie gotowym narzędziem do badania ankietowego przeprowadzanego na konkretnej, reprezentatywnej grupie respondentów. Zobaczmy, w jaki sposób można będzie przeprowadzić badanie fokusowe, aby wykorzystać właściwie jego wyniki do stworzenia poprawnej ankiety, która posłuży nam już jako narzędzie do przeprowadzenia konkretnego badania ankietowego, które z kolei zapewni nam konkretne odpowiedzi na pytania marketingowe ułatwiające znacznie opracowywanie strategii działania całego przedsiębiorstwa.

W jakim celu przeprowadzać badania fokusowe?

Oczywiście musimy sobie ustalić przede wszystkim sytuacje, w których należy skorzystać z przeprowadzania badań fokusowych. Otóż, w przypadku kiedy chcemy przeprowadzić na przykład badanie ankietowe, na temat funkcjonalności poszczególnych telefonów komórkowych, w czasie badania fokusowego, dowiemy się tego, czego klienci potrzebują w telefonach i jakie są ich ewentualne reakcje na podobne funkcji w telefonach konkurencji. W następnej kolejności będzie można przygotować badanie ankietowe, uwzględniające wszystkie odpowiedzi naszych badanych, zakładając iż są to potencjalnie najczęściej spotykane odpowiedzi. W wyniku dowiemy się jak wiele osób z reprezentatywnej grupy ankietowanych, zapatruje się w dany sposób na konkretne funkcje w telefonach komórkowych. Posiadając zaś takie informacje, będziemy mogli opracować strategię wdrażania nowych telefonów na rynek, spełniających konkretne potrzeby wielu różnych użytkowników. Gdyby nie badania fokusowe, z całą pewnością, nie byłoby możliwe ustalenie tego, na jakie w ogóle funkcjonalności telefonów, ich użytkownicy zwracają szczególna uwagę, a co za tym idzie, nie moglibyśmy dostosować swoich produktów do ich wymagań, co rzecz jasna przełożyłoby się na raczej słaby wynik finansowy sprzedaży.

Jak przeprowadzać badania fokusowe?

W celu przeprowadzenia badania fokusowego, koniecznie trzeba będzie dysponować pomieszczeniem fokosowni, które musi tutaj być odpowiednio przygotowane. Chodzi nam przede wszystkim o to, iż fokusownia powinna być pomieszczeniem starannie odizolowanym od reszty budynku, aby moderowaną rozmową z respondentami, można było przeprowadzać w spokojnych i niczym nie zakłócanych warunkach. Oczywiście nie każdą agencję badawczą stać na własne pomieszczenie do badania fokusowego, wobec czego w takich sytuacjach niezbędny okazuje się wynajem fokusowni od agencji badawczej dysponującej własnym pomieszczenie do badań FGI. Będzie to rzecz jasna dodatkowy koszt do przeprowadzania tego typu badań, niemniej jednak, w wielu przypadkach, nie można będzie tego kosztu pominąć, aby przeprowadzić profesjonalne badania fokusowe.

Generalnie rzecz więc ujmując, można tutaj powiedzieć, iż przeprowadzanie badań fokusowych to kwestia dość wymagająca i kosztowna, aczkolwiek bardzo przydatna w wielu przypadkach działalności gospodarczej, przede wszystkim w przypadkach wdrażania na rynek nowych produktów, oraz wkraczania z produktem konkurencyjnym do produktów już obecnych na rynku. Dzięki badaniom fokusowym, można będzie ustalić, w jaki sposób stworzyć swój produkt, aby znaleźć jak największą liczbę jego nabywców, a to rzecz jasna przekłada się bezpośrednio na zyski przedsiębiorstwa.

Artykuł z kategorii Marketing
Tagi artykułu: , , , , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page