O przekładniach ślimakowych

W poprzednim artykule opowiedziałem o sprzęgle oraz opisałem podstawowego jego rodzaje. Temat został wyczerpany, a dzisiaj zamierzam poruszyć nieco inną kwestię, chociaż również dotyczącą mechanizmów napędowych. Tematem dzisiejszego tekstu będą przekładnie ślimakowe.

Przekładnią ślimakową nazywamy taką przekładnię zębatą – której osi są prostopadłe do siebie nawzajem oraz leżą w dwóch różnych płaszczyznach. Dlatego wyróżniamy dwa elementy w obrębie przekładni ślimakowych. Każdy z nich ma inną konstrukcję. Pierwszy z nich to tak zwany ślimak. Przyjmuje najczęściej postać wirnika śrubowego posiadającego charakterystyczny trapezowy gwint. Drugą częścią jest z kolei koło ślimakowe, które potocznie nazywa się ślimacznicą. Jest to zębatka ze śrubowymi zębami, które w przekroju podłużnym są wklęsłe.

mechanik11
Przeniesienie mocy w tego typu mechanizmie odbywa się z dużym udziałem siły tarcia – bardzo istotny jest tutaj kierunek, w którym przepływa moc. Zależnie od tego, który element jest napędzany, a który napędza, sprawności przekładni wyraża się za pomocą nieco innych wzorów. Przekładnie ślimakowe są mechanizmem samohamownym, jeśli tylko spełnione są odpowiednie warunki. Widzimy już tutaj, że jest pod tym względem diametralnie różna od sprzęgła hydrokinetycznego. Samohamowność przekładni może być jednak zarówno wadą, jak również zaletą. Czasami ma charakter całkowicie przypadkowy. Powodem ku temu może być nieumyślnie zbyt słabe nasmarowanie. Wówczas współczynnik tarcia przekracza wartość dopuszczalną i mechanizm się zatrzymuje.
Jeśli pożądamy samohamowności, to w jednym kierunku mechanizm jest przekładnią, natomiast w drugim hamulcem. Często stosuje się takie mechanizmy w naciągu strun gitarowych na gryfie.

mechanik12
Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę układy takie – jak dźwignice, czy wciągarki firmy Servo-Flex, zauważymy, że nie możemy traktować samohamowności zawsze jako hamulca. Znaczenie mają tutaj szczególnie względy bezpieczeństwa pracy. Jest to spowodowane faktem, iż napędowy układ w przypadku zawieszonego obciążenia rozpędza się ponad miarę. Gdy wyłączymy napęd w takim momencie, ciężar może się nie zatrzymać. Wówczas mechanizm często wymyka się spod kontroli, co nierzadko jest tragiczne w skutkach. Wydaje mi się, że powiedziałem wszystko, co najważniejsze w temacie przekładni ślimakowej. W kolejnych artykułach poruszę oczywiście wiele pokrewnych tematów, które będą mniej lub bardziej związane z przekładniami mechanicznymi. Mam nadzieję, że czytelnicy dowiedzą się dzięki mnie wielu ciekawych rzeczy.

Artykuł z kategorii Edukacja, Usługi
Tagi artykułu: , , , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page