Mąka kokosowa – mąka bez glutenu

Mąka kokosowa to zmielone płatki kokosowe. Powstaje ona jako produkt uboczny podczas produkowania mleka kokosowego. Pochodzi ona ze stałych części wnętrza kokosa. Zawiera dużą ilość tłuszczów nasyconych. Przeważają wśród nich tłuszcze o działaniu ochronnym i pokaźnych właściwościach przeciwwirusowych, przeciwdrobnoustrojowych i przeciwgrzybowych. Ma łagodny zapach i smak kokosa.

kokos2Mąka kokosowa nie zawiera glutenu, dlatego jest doskonałą alternatywą dla osób na diecie bezglutenowej, diabetyków i alergików. Mąka kokosowa zawiera więcej białka niż mąka pszenna i aż dziesięć razy więcej błonnika. Jest cennym składnikiem posiłków dla kulturystów, wegan i wegetarian, jako że białko jest jak najbardziej potrzebne do naprawy komórek i budowy nowych.

Mąka kokosowa doskonale pasuje do diet niskowęglowodanowych. Zalecana jest przez dietetyków do dosypywania jej w niewielkiej ilości (1-2 łyżeczki) do wypieków, zup i zapiekanek, przez co zwiększa się ilość wchłanianego przez organizm błonnika. Pobudza metabolizm, dzięki czemu mąka kokosowa jest idealnie przeznaczona dla diet odchudzających. Mąka kokosowa nie zawiera kwasu fitynowego przez co odznacza się dużą przyswajalnością witamin i składników mineralnych z pożywienia.

Porównując mąkę przetworzoną z mąką kokosową, ta ma delikatny wpływ na poziom cukru, ponieważ ma niski indeks glikemiczny. Błonnik kokosowy efektywnie reguluje poziom cukru i insuliny we krwi. Dzięki temu jest to wyśmienita mąka dla diabetyków. Usuwa z przewodu pokarmowego uboczne produkty przemiany materii, a to skutecznie zapobiega powstawaniu komórek rakowych. Włączenie mąki do diety zmniejsza ryzyko rozwinięcia się chorób serca, obniża cholesterol i chroni przed rakiem i cukrzycą.

Mąka kokosowa jest o wiele bardziej chłonna niż inne mąki, dlatego powinno się ją przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku, żeby nie pochłaniała wilgoci oraz nie doprowadzić do jej zepsucia. Jest ona lżejsza od innych mąk, a ponadto bardziej wydajna. Z powodu, że bardziej absorbuje wodę zachowa się ona inaczej niż mąka pszenna czy migdałowa, o czym należy pamiętać przy jej stosowaniu. Optymalna ilość mąki kokosowej jaką należy zastosować to 1:3 lub 1:4 w stosunku do mąki pszennej. Mąkę można też zagotować z mlekiem, aby otrzymać imitację mleka kokosowego. Mąka kokosowa może też posłużyć nam jako słodka panierka.

Artykuł z kategorii Dieta
Tagi artykułu: , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page