Kasza gryczana – bogactwo krzemu

Kasza gryczana powstaje z nasion gryki. W Polsce produkuje się z gryki też kaszę krakowską.

Kasza gryczana jako jedyna ze wszystkich kasz nie należy do zbóż, lecz do rodziny traw. Kwitnie na przełomie lipca i sierpnia. Większość naszych krajowych upraw znajduje się na Lubelszczyźnie. Gryka jest od rośliną od tysięcy lat stosowaną w medycynie wschodniej. Służyła do zwalczania nadciśnienia oraz słabego krążenia, alergii, żylaków i objawów przedwczesnego starzenia się.

Kasza gryczana jest głównym źródłem krzemu zapobiegającym zawałom serca, wylewom krwi, hemoroidom, krwawieniu dziąseł oraz chorobom kości i stawów. Kasza gryczana zawiera dużo białka, węglowodanów oraz składników mineralnych. Zawiera witaminy B1, B2, P i PP oraz mnóstwo związków mineralnych wapnia, żelaza, fosforu, potasu i magnezu, niklu, kobaltu, boru, cynku, miedzi, selenu i jodu.

kasza gryczanaKasza gryczana sprzedawana jest w formach: kasza gryczana naturalna – niepalona, kasza gryczana krakowska, kasza gryczana palona i kasza gryczana w torebkach. Kasza krakowska to kasza gryczana, która jest rozdrobniona i wypolerowana, ale posiada też mniej składników odżywczych w porównaniu do tej tradycyjnej.

Najzdrowsza jest naturalna kasza gryczana i kasza krakowska. Kasza gryczana palona podczas palenia traci ok. 50% witamin. Ponadto kasza gryczana, gdy jest sprzedawana w formie torebek gotowych do gotowania w dużej ilości wody traci znowu witaminy. Z tego powodu kaszę jest najlepiej gotować w małej ilości wody. Gotowana powinna być na małym ogniu i pod przykryciem. Gdy już się zagotuje i zostanie przetrzymana we wrzątku przez ok. 8 minut należy odstawić garnek tak, by kasza była ciepła przez kilka godzin. Po ugotowaniu kasza jest bardzo delikatna. Najsmaczniejsza i najzdrowsza jest kasza gryczana ta gotowana na sypko. Odwar z kaszy może być podawany przy biegunkach. Częste jedzenie grubych kasz może zaszkodzić tym, którzy cierpią na wrzody żołądka i dwunastnicy, nadkwaśny nieżyt żołądka oraz refluks żołądkowo-przełykowy.

Kasza gryczana nie zawiera glutenu. Kasza gryczana może być również pełnowartościowym posiłkiem, jeśli uzupełni się go sosem i surówkami. Może być stosowana jako dodatek do gorących dań, tych mięsnych, jak i tych wegetariańskich.

Artykuł z kategorii Dieta, Zdrowie
Tagi artykułu: , , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page