Jak powinno wyglądać badanie opinii konsumenckiej?

Tak naprawdę jest znacząca różnica pomiędzy tym, jak powinno wyglądać badanie opinii konsumenckiej, a jak ono aktualnie wygląda. A raczej one, bo takich badań prowadzi się mnóstwo i to regularnie. Są to badania o rożnej tematyce, zatem biorą w nich udział różni ludzie, prowadzą je również różnorodne agencje badawcze. Problem w tym, że osoby badane nie uznają takich badań za interesujące i dlatego też w dużej mierze odmawiają często udziału w takich badaniach mimo, iż zdecydowana większość osób doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że wyniki takich badań mogą przyczynić się do tego, że rynek w określonej branży (z której oni sami bardzo często korzystają) funkcjonowałby o wiele lepiej, bo też zgodnie z ich sugestiami. Jak zatem wyglądają badania, a jak chcielibyśmy by one wyglądały w praktyce?

Wyobrażenie vs rzeczywistość

Badania opinii konsumenckiej to zazwyczaj monotonne odpowiadanie na zadawane przez pracownika agencji badawczej pytania. Czy jest w tym coś interesującego? Zdecydowana większość osób badanych niestety niczego takiego w tym procesie nie znajduje, czemu wcale nie można się dziwić. Choć istnieje pewien rodzaj badań, które znacznie różnią się od wszystkich innych form sprawdzania opinii konsumentów – są to badania fokusowe, których popularność rośnie i to nie tylko ze względu na ich skuteczność, ale również ze względu na ich innowacyjną formę. Badania fokusowe przebiegają przede wszystkim w specjalnie przygotowanych do tego celu salach. Takie sale fokusowe, o których znacznie więcej można przeczytać na stronie internetowej o adresie www.fokusownia.com.pl, muszą być odpowiednio wyposażone, przede wszystkim w sprzęt, który nagra przebieg całego badania. Po co nagrywać badanie? Sale fokusowe muszą być salami o odpowiednich wymiarach – takich, żeby zmieściło się w nich do dziesięciu osób i to nie bez powodu. Badania fokusowe przebiegają zazwyczaj w kilkuosobowych grupach w celu jak najszybszego uzyskania satysfakcjonujących rezultatów. Dlatego właśnie ciężko byłoby moderatorowi rozmowy zapamiętać, co i kiedy dana osoba mówiła o jakimś produkcie albo usłudze – stąd potrzeba umieszczenia w sali fokusowej sprzętu do nagrywania.

Ciekawostki

Ze strony www.fokusownia.com.pl możemy dowiedzieć się również tego, w jakich formach przebiegają badania fokusowe. Dowiemy się na przykład, że często w przypadku zbierania opinii o grach komputerowych takie badania przebiegają przy użyciu komputerów – osoby badane po prostu grają w gry, które aktualnie podlegają badaniom. Nie sposób nie przyznać, że jest to ciekawy i innowacyjny sposób na poznanie sugestii graczy i przede wszystkim nie jest to sposób monotonny i nudny, jak w przypadku różnych innych form badań opinii konsumenckiej. W takich badaniach więc bierze udział sporo osób i robią to oni chętnie nie wymigując się brakiem czasu. Z pewnością innowacje wykorzystywane w badaniach fokusowych mają na to znaczący wpływ.

Artykuł z kategorii Marketing
Tagi artykułu: , , ,

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page