Historia T-shirtu

T-shirty jakie znamy dziś, stanowią jeden z elementarnych rodzajów garderoby zarówno mężczyzn jak i kobiet, w każdym wieku. Kolorowe, klasyczne, z nadrukiem, z napisami, zapinane na guziki, z wcięciem lub bez, rodzajów i modeli T-shirtów można by mnożyć w nieskończoność.

W swoich początkach T-shirt był jednak zarezerwowany wyłącznie dla mężczyzn, dla których stanowił część bielizny. Mimo, że poprzez dziesiątki lat T-shirty zmieniały się wielokrotnie, to nawet dziś wciąż ulegają rozmaitym modyfikacjom. Pierwszymi T-shirtami nazywano męski „union suit” – jednoczęściową bieliznę w białym kolorze i zapięciem na guziki. Z biegiem lat T-shirty zaczęły zdobywać coraz większą popularność, a w 1902 roku firma P.H. Hanes Knitting Company stworzyło swoją własną wersję, która składała się z dwóch części.

Dopiero jednak w roku 1938 koszulka zaczęła stanowić osobny twór i przybrała formę T-shirtu jaki znamy do dziś. Zmieniająca się moda i trendy w garderobie od zawsze znajdowały się w kręgu zainteresowań Hollywood, które szybko podłapało nowo kształtującą się modę, a T-shirty na planie filmowym zaczęły nosić takie gwiazdy ówczesnej kinematografii jak James Dean czy Marlon Brando czym tylko spotęgowali kształtującą się ówcześnie modę na T-shirty.

tanie t-shirty

Koszulki w kształcie „T” stanowiły także podstawowe wyposażenie żołnierzy wielu światowych armii, jednak dopiero w roku 1948 na koszulkach zaczęły pojawiać się nadrukowane slogany, będące częścią kampanii prezydenckiej Thomasa Dewey’a.

Lata 60-te stanowiły prawdziwy okres ewolucji i zmian związanych z T-shirtami. Miało to związek z wynalezieniem plastizolu – nowego rodzaju atramentu, który powodował, że nadruki na koszulkach były o wiele trwalsze i nie spierały się tak łatwo jak do tej pory. To lata rozkwitu rock’n’rolla, ruchów społecznych i prawdziwy rozkwit gospodarki USA, dlatego na T-shirtach umieszczano niemal wszystko, od logo i sloganów reklamowych różnorodnych firm, po antywojenne deklaracje, własne przekonania, gusta itp. Muzyczne legendy tamtych lat, takie jak Jimi Hendrix, Jim Morrison, Janis Joplin słynęły ze swoich szalonych wzorów i haseł umieszczanych na T-shirtach.

Po dziś dzień T-shirt sprzedawany jest w ogromnej ilości egzemplarzy, we wszystkich kolorach tęczy, z nadrukami jakie tylko sobie zażyczymy i stanowi prawdziwie elementarną część garderoby każdego z nas. W każdym niemal sklepie odzieżowym znajdziemy zarówno tanie T-shirty, ekskluzywne i tematyczne T-shirty dopasowane do każdego rodzaju sylwetki.

 

 

Artykuł z kategorii Odzież
Tagi artykułu: , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page