Gry komputerowe związane z grupą Monty Python

imprezy dla dzieci Charakterystyczny, brytyjski humor to wizytówka grupy aktorskiej o nazwie Monty Python. Wykreowany przez wspomnianą grupę serial pod tytułem „Latający cyrk Monty Pythona” osiągnął kultowy wręcz status, podobnie jak większość filmów pełnometrażowych zrealizowanych przez niniejszy zespół. Miłośników twórczości Monty Pythona zaciekawi zapewne fakt, iż ukazało się również kilka gier komputerowych nawiązujących do jej twórczości.

Na początek warto przedstawić skróconą historię grupy Monty Python. Została ona założona przez sześciu aktorów w latach 60. XX w. w Anglii. W jej skład wchodzili: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones i Michael Palin. Stworzyli oni swój własny, oryginalny i naśladowany następnie przez komików z całego świata styl, opierający się przede wszystkim na operowaniu absurdalnymi motywami. Mimo iż na pozór dużą część skeczy wymyślonych przez zespół Monty Python można uznać za nonsensowny wygłup, zamysłem grupy było ukazanie niektórych zachowań właściwych brytyjskiemu społeczeństwu w krzywym zwierciadle. Czynnikiem, który przyniósł grupie popularność na całym świecie, był emitowany przez cztery sezony serial pod tytułem „Latający cyrk Monty Pythona”, który składał się z luźno powiązanych ze sobą skeczy o charakterze komediowym oraz animacji opracowanych na motywie kolażu. Grupa nakręciła także cztery filmy pełnometrażowe, które również spotkały się z przychylnym przyjęciem przez światową widownię.

Popularność grupy Monty Python sprawiła, że w związku z upowszechnianiem się cyfrowej rozrywki wydawcy z branży gier komputerowych zaczęli interesować się jej twórczością i zamierzali wykorzystać motywy z niej pochodzące w swoich produktach. Pierwszą z gier komputerowych nawiązujących do działalności Monty Pythona był program o nazwie „Monty Python’s Flying Circus: The Computer Game”, wydany przez firmę Virgin Games w roku 1990. Była to klasyczna dwuwymiarowa platformówka, w której gracz wcielał się w znanego z „Latającego cyrku…” pana Gumby’ego. Celem gry było odnalezienie przez jej głównego bohatera brakujących szarych komórek, a w trakcie rozgrywki można było napotkać na inne wykreowane przez grupę we wspomnianym serialu postacie. Gra była dostępna na praktycznie wszystkie popularne wówczas ośmiobitowe platformy sprzętowe, a z racji dość nieskomplikowanej rozgrywki, prostego interfejsu i „przyjaznej” oprawy graficznej doskonale nadawała się na imprezy dla dzieci i inne tego typu atrakcje.

Kolejne tytuły nawiązujące do twórczości grupy Monty Python zrealizowane zostały przez studio 7th Level. W planach było wydanie łącznie czterech gier, jednakże kłopoty finansowe producenta sprawiły, że finalnie ukazały się jedynie trzy pozycje. Pierwszą z nich była gra pod tytułem „Monty Python’s Complete Waste of Time” („Całkowita strata czasu według Monty Pythona) z roku 1994. Przeznaczona była ona, podobnie jak jej następcy, na komputery osobiste PC i Macintosh, a jej rozgrywka polegała na przechodzeniu usytuowanych w fikcyjnym, pełnym absurdów świecie labiryntów oraz rozwiązywaniu zagadek dotyczących serialu „Latający cyrk Monty Pythona”. Gracz miał także za zadanie uporać się z szeregiem tzw. minigier, wśród których było rozegranie partii pinballa wewnątrz zabytkowej katedry oraz wywiązanie się z innych, niemniej absurdalnych poleceń. Opisywany produkt przeznaczony był dla nieco starszego odbiorcy, któremu znana była twórczość zespołu Monty Python. Ciekawostką jest fakt, iż w zamian za ukończenie niektórych zadań czekających na gracza, ten mógł zapoznać się z niepublikowanym materiałem dźwiękowym i filmowym przygotowanym na potrzeby kultowego serialu grupy. W trakcie przygotowywania gry wzięli udział także wszyscy członkowie Monty Pythona z wyjątkiem Johna Cleese’a, który nie wyraził zainteresowania uczestnictwem w niniejszym przedsięwzięciu.

W 1996 r. ukazała się kolejna z gier opracowanych przez studio 7th Level, a jej tytułem był „Monty Python and the Quest for Holy Grail” („Monty Python w poszukiwaniach św. Graala”). Nawiązywała ona do kultowego filmu grupy o nazwie „Monty Python i Święty Graal”, a w procesie jej tworzenia również wzięli udział członkowie niniejszego zespołu. Podobnie jak w poprzednim tytule, także i w przypadku opisywanej gry mieliśmy do czynienia ze zbiorem minigier, które wzorowały się na innych popularnych pozycjach ze świata komputerowej rozrywki, jak na przykład Tetris czy Mortal Kombat. Gracz miał także możliwość zapoznać się z niektórymi scenami filmu będącego pierwowzorem niniejszej gry, a także ich alternatywnymi wersjami.

Rok później na rynku pojawił się program o nazwie „Monty Python’s Meaning of Life” („Sens życia według Monty Pythona”), który nawiązywał bezpośrednio do zrealizowanego przez grupę filmu pełnometrażowego pod tym samym tytułem. Fabuła gry odnosiła się we wszystkich swych aspektach (z kilkoma wyjątkami) do tego, co można było zobaczyć na wspomnianym filmie, a w nagrodę za ukończenie przewidzianych dla gracza zadań twórcy ofiarowali mu możliwość obejrzenia wybranych scen z filmowego pierwowzoru opisywanej gry. Również na potrzeby stworzenia niniejszego programu zaangażowano członków zespołu Monty Python.

Studio 7th Level zamierzało także wydać grę komputerową odwołującą się do zrealizowanego przez grupę Monty Python filmu „Żywot Briana”, jednakże z powodu tarapatów finansowych wspomniany projekt został anulowany. Niemniej jednak miłośnicy twórczości nadmienionego zespołu w latach 90. minionego wieku dostali cztery gry komputerowe, które spotkały się z umiarkowanie przychylnym przyjęciem przez środowisko wielbicieli cyfrowej rozrywki. Szkoda, że po roku 1997 nie wykorzystywano już motywów Monty Pythona w grach komputerowych, gdyż znaczny postęp w nadmienionej dziedzinie zapewniłby graczom znacznie więcej atrakcji na zupełnie innym poziomie.

Artykuł z kategorii Oprogramowanie, Rozrywka
Tagi artykułu: ,

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page