Copywriterze, doceń korektora

copykorektorKim byłby copywriter bez korektora? Czy teksty nawet tego najlepszego autora byłyby tak dobre, gdyby nie dogłębna korekta? Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ale można domyślać się, że nawet te przepojone talentem dzieła straciłyby swój urok, gdyby znaleźć w nich literówki albo niesforne przecinki. Dlatego radzimy copywriterom – doceńcie korektorów waszych tekstów.

Literówka – słowo samo w sobie sugeruje coś niewielkiego i błahego. W rzeczywistości jednak mała literówka może oznaczać wielką katastrofę –nie tylko ortograficzną, ale i semantyczną. A, paradoksalnie, to literówki zdarzają się copywriterom najczęściej. Zjadanie końcówek, nieproszone litery w środku wyrazu czy przestawianie ich kolejności przysparzają korektorom nie tylko pracy, ale i śmiechu. Porodukt, sowia garderoba, obwiewać się, wolne rolniki – to tylko nieliczne przykłady, z jakimi na co dzień spotykają się korektorzy.

Warto wspomnieć też o automatycznym poprawianiu błędów, z jakim mamy do czynienia w Wordzie. W niezauważalny dla autora sposób nierzadko poprawia on błędnie napisane wyrazy na słowa zupełnie inne niż chciał zapisać copywriter. W efekcie korektora czytającego tekst ogarnia zdumienie, gdy widzi sformułowanie w stylu deklaracyjne kwiaty.

To, co stanowi zmorę współczesnych copywriterów, to interpunkcja. Jak wiadomo, jest ona w dużej mierze intuicyjna i zależy m.in. od tego, na którą część zdania chcemy położyć akcent, a która ma być jedynie uzupełnieniem. Jednak, jak się okazuje, copywriterska intuicja bywa zupełnie zawodna, każąc wstawiać przecinki w tak absurdalnych miejscach, że nie da się ich obecności uzasadnić ani zasadami interpunkcji, ani chęcią zaakcentowania poszczególnych elementów zdania. Niektórzy autorzy mają tendencję do nadużywania tych znaków przestankowych, inni natomiast nie stawiają ich nawet przed że czy jeśli.

Pozostaje jeszcze kwestia wszechobecnych powtórzeń, które z dobrego tekstu potrafią uczynić artykuł poziomem przypominający szkolne wypracowanie. Wiadomo, są słowa czy pojęcia, które trudno zastąpić innymi – dotyczy to zwłaszcza określeń specjalistycznych – jednak w większości przypadków wystarczą jedynie dobre chęci, by znaleźć właściwy synonim.

Wymieniliśmy zaledwie kilka przykładów błędów, które popełniają copywriterzy w swoich artykułach. Jak widać, pisanie tekstów nie należy do zadań prostych, dlatego tak ważną rolę pełnią korektorzy, którzy świeżym okiem spoglądają na ciąg znaków, wychwytując wszystkie niuanse i przygotowując tekst do ukazania się rzeszom czytelników.

Artykuł z kategorii Marketing
Tagi artykułu: ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page