Ciekawostki na temat Wieży Eiffla

ParyżJak wygląda jeden z najbardziej charakterystycznych budynków świata oraz niewątpliwy symbol miasta Paryża, prawdopodobnie każdy doskonale zdaje sobie sprawę. Powstała 123 lata temu Wieża Eiffla posiada bowiem ugruntowaną pozycję w popkulturze, a związanych z nią jest wiele ciekawostek, które warto poznać. Wieża Eiffla jest największym pod względem wysokości obiektem architektonicznym Paryża, a także piątym najwyższym budynkiem we Francji – mierzy ona w swej „szczytowej” formie 324m, a jej wysokość zmienia się o 18cm w zależności od panującej na dworze temperatury. Jej budowa odbywała się w latach 1987-1989 w oparciu o projekt Gustawa Eiffla, od którego nazwiska zresztą pochodzi jej nazwa.

Samym przeznaczeniem niniejszej struktury było natomiast zademonstrowanie potęgi gospodarczej, naukowej i technicznej ówczesnej Francji, do czego miało dojść na organizowanej w Paryżu z okazji setnej rocznicy wybuchu Wielkiej Rewolucji Francuskiej Wystawie Światowej. Paryżanie jednakże szybko polubili nowy budynek do tego stopnia, że w krótkim czasie stał się on swoistym symbolem francuskiej kultury, unikając tym samym rozbiórki… Zanim jednak to nastąpiło, z Wieżą Eiffla wiązano różnorakie plany.

Początkowo nawet zakładano, że intrygująca budowla po 20 latach od zakończenia wspomnianej Wystawy Światowej z roku 1989 ma zostać rozebrana. Ze zrozumiałych względów niniejsza koncepcja nie za bardzo przypadła do gustu konstruktorowi owej budowli, Gustawowi Eifflowi. Aby nie dopuścić do rozbiórki swej wieży, utworzył on w pomieszczeniach do niej należących laboratorium meteorologiczne i aerodynamiczne. W celach naukowych właściwości Wieży Eiffla doceniono jednakże dopiero w trakcie testowania nowego wynalazku, jakim był telegraf bez drutu (warto zaznaczyć, że w niniejszych badaniach brał udział m.in. polski wynalazca i konstruktor, Julian Ochorowicz). Potencjał komunikacyjny niniejszego budynku został również wykorzystany do celów militarnych – niedługo przed rozpoczęciem I wojny światowej Wieża Eiffla zaczęła pełnić rolę stacji przekaźnikowej, ustanawiającej łączność między Paryżem a posterunkami wojskowymi usytuowanymi na francusko-niemieckiej granicy.

Mało kto jednakże zdaje sobie sprawę z tego, że to nie sam Gustaw Eiffel był właściwym pomysłodawcą budowy nazwanej jego nazwiskiem wieży. W rzeczywistości projekt niniejszej konstrukcji opracowali jego dwaj pracownicy, Maurice Koechlin i Émile Nouguier, od których to Eiffel odkupił prawa autorskie wraz z prawami do własności intelektualnej projektu opisywanej struktury. To Koechlin kierował ponadto wszystkimi pracami budowlanymi. Warto zaznaczyć, że zanim rozpoczęły się one w miejscu usytuowania wieży, czyli na Polach Marsowych, paryskie środowiska kulturalne przeprowadziły szereg protestów przeciwko budowie wieży. Nie przeszkodziły one jednakże w terminowej realizacji całego projektu. Nad budową Wieży Eiffla pracowało 250 mężczyzn, którzy przez dziesięć godzin dziennie wprowadzali w życie ambitne założenia architektoniczne, tworząc niezwykle złożony, jak na owe czasy, budynek – w tempie iście błyskawicznym. Nic więc dziwnego, że po zakończeniu budowy do opisywanej wieży przyległ pseudonim „Cud ze stali”.

Kiedy Gustaw Eiffel 31 marca 1889 r. wywiesił na wieży nazwanej swym nazwiskiem francuską flagę, niniejsza wieża była aktualnie najwyższym budynkiem świata. Tytuł ten Wieża Eiffla zachowała przez 41 lat, a zdetronizował ją w roku 1930 nowojorski wieżowiec usytuowany przy ulicy 40 Wall Street (niekiedy mówi się, że był to Chrysler Building, który faktycznie został najwyższym budynkiem świata, jednakże dopiero 28 dni później). Budowa kosztowała Paryż w przybliżeniu 7,8 mln franków, co w przeliczeniu na złotówki dałoby nam dziś ok. 65 mln złotych. Inwestycja jednakże błyskawicznie się zwróciła – blisko ¾ kwoty wróciło do władz miasta w pierwszym półroczu istnienia wieży, a było to możliwie dzięki udostępnieniu jej do zwiedzania turystom. Po dziś dzień Wieżę Eiffla odwiedziło bowiem ponad 220 milionów wczasowiczów z całego świata, a każdego roku liczba ta zwiększa się o kolejne trzy miliony! Aby mogli oni zwiedzić Wieżę Eiffla w optymalnym stanie, co 7 lat gruntownie odmalowuje się ją specjalną ciemnobrązową farbą – jednorazowo zużywa się ok. 50 ton wspomnianej farby.

Jeżeli wybieramy się na wycieczkę do Paryża, bez wątpienia jedną z atrakcji, które zwiedzimy, będzie opisywana właśnie Wieża Eiffla. Kiedy zdecydujemy się dostać się na jej szczyt na piechotę, będziemy musieli pokonać 347 stopni w drodze na pierwszą platformę widokową, a 674 stopni, by dotrzeć na drugą. Licząc od ziemi, na trzecią platformę widokową prowadzi 1710 stopni, jednakże dla turystów dostęp do niej możliwy jest tylko za pomocą windy. Warto się zdecydować na dobrnięcie na ostatnią z nadmienionych platforn, albowiem w bezchmurny dzień można z jej pokładu zobaczyć panoramę rozpościerającą się w promieniu nawet 70km. Zmierzając na szczyt Wieży Eiffla, pamiętajmy jednakże o tym, że nie jest to tylko zwykła wieża widokowa, tylko wiktoriańska struktura ekspresjonistyczna, będąca swoistym pomnikiem czasu i symbolem francuskiej kultury.

Artykuł z kategorii Kultura
Tagi artykułu: , ,

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page