Asfalt jest to materiał, lepka ciecz, mieszanina lepiszcza z kruszywem, która głównie służy do budowania nawierzchni dróg, ale także do produkcji papy, oraz stosowania jako materiału izolacyjnego. Może być ona pochodzenia naturalnego lub po przerobach z ropy naftowej. Barwę może mieć od ciemnobrązowej do czarnej.
Jaką jakość posiada asfalt, decyduje: temperatura mięknienia, ciągliwość, stopień penetracji, a także łamliwość. Warto pamiętać, by asfaltu nie mylić ze smołą. Przez wiele lat masa jest ulepszana, by drogi były wytrzymalsze i mogły nam służyć dłużej, bez konieczności napraw. Asfalt modyfikowany posiada zazwyczaj już w sobie dodatkowe materiały, substancje wzmacniające. W ostatnich czasach bardzo popularny stał się asfalt wysokomodyfikowany z gumą.
Jest to mieszanka asfaltu drogowego, naturalnego bądź pochodzącego z ropy naftowej, wraz z rozdrobnioną gumą ze zużytych opon drogowych. Jest to pewny procent masy, który pod wpływem gorącego lepiszcza pęcznieje nabierając objętości. Guma wprowadzana jest metodą na mokro, pozwalając na szybkie i odpowiednie połączenie w ciągu około 45 minut. Dlaczego zdecydowano się na zużyte opony? Zawierają one dużą ilość kauczuku, która odpowiada za lepkość i elastyczność. Dodatkowo sadza węglowa zwiększa odporność lepiszcza na starzenie się pod wpływem wysokich temperatur i oksydacji, natomiast filtry UV chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.
Opony zawierają również siarkę, która zwiększa przyczepność asfaltu do kruszywa, nawierzchni, oraz zwiększa odporność na deformacje plastyczne. Obecnie uznawany jest za jedne z najlepszym asfaltów dostępnych. Z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem i stosowaniem w naszym kraju. Warto wiedzieć, że miał gumowy wpływa nie tylko na ulepszenie asfaltu, ale również ma znaczenie w środowisku ekologicznym. Jest to materiał szkodliwy, gdzie jego zużycie i powtórne zastosowanie pozwala na oczyszczenie i zadbanie o środowisko. Zwiększenie miejsc skupów, pozwala na uniknięcie wyrzucenia ich po lasach i łąkach.