Bezglutenowe zboże XXI wieku – amarantus

Amarantus przewyższa tradycyjne zboża pod względem poziomu najważniejszych substancji odżywczych. Nasiona tego zboża są na pierwszej pozycji w rankingach zdrowej żywności. Amarantusem zajmuje się coraz więcej badaczy z powodu na potencjał jego stosowania w medycynie. Zainteresowanie nim wciąż wzrasta, albowiem daje się odczuć, że zboże to ma nieprzeciętną wartość odżywczą, oraz niezbadane substancje czynne.

Amarantus, który jest zwany zbożem XXI wieku to jedna z najstarszych roślin uprawnych. Już 500 lat temu Indianie uważali ją za świętą. Zmielone nasiona służyły do przyrządzania napojów, a młode liście i pędy używane jako warzywo i przyprawa. Stanowiły podstawę żywienia Inków, Majów i Azteków. Do rodzaju Amaranthus zalicza się 60 gatunków roślin, w głównej mierze jednorocznych, które występują popularnie na całym globie w obszarach umiarkowanych i tropikalnych. Kwiatostany dostarczają barwnika spożywczego, który nadaje jedzeniu znakomity amarantowy kolor.

Amarantus ma wysoką wartość odżywczą. Szarłat, bo tak inaczej jest zwany, jest znakomitym źródłem cennego białka. Ziarna amarantusa są lekkostrawne, a jednocześnie zawierają duży poziom błonnika pokarmowego. Amarantus nie zawiera glutenu i z tego powodu może być spożywany przez ludzi dotkniętych celiakią lub alergią pokarmową na gluten.

Największą zaletą amarantusa jest skwalen, który chroni skórę przed szkodliwymi czynnikami z zewnętrz, pomaga w produkcji przeciwciał, poprawia elastyczność skóry. Jeśli idzie o poziom skwalenu szarłat dziesięciokrotnie przewyższa oliwę. Skwalen działa jak odtrutka. Związek ten ma właściwości przeciwutleniające, a u ludzi jest składnikiem sebum (łoju skórnego), chroniącego skórę przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi. Usuwa również z organizmu ksenobiotyki, czyli substancje wytworzone w wyniku przemysłowej działalności człowieka, np. pestycydy. Do tej pory skwalen pozyskiwano z wątroby wielorybów oraz rekinów, więc amarantus jest cenną alternatywą jego źródła.

Zboże amarantusaAmarantus może być w postaci mąki, płatków, nasion, oleju tłuczonego na zimno, ziaren oraz w formie ekspandowanej. Nasiona amarantusa mogą być zaś używane jako składnik do potraw gotowanych, duszonych, placków zbożowo-warzywnych oraz zapiekanek i dodatek do ciast. Z powodzeniem jest zamiennikiem dla polepszaczy syntetycznych, powodując że ciasto jest bardziej elastyczne i pulchne, a także skraca czas fermentacji. Podgrzane nasiona amarantusa pękają tak jak ziarna kukurydzy, można z nich też robić popcorn – amarantus ekspandowany. Jedzony z mlekiem jest doskonały na śniadanie lub używać do posypania nim przygotowywanych potraw. Zdecydowanie szarłat powinien znaleźć się w diecie osób starszych, ponieważ zawiera drobną frakcję skrobii, przez co jest lekkostrawna i szybko dostarcza energii.

Artykuł z kategorii Dieta, Uroda, Zdrowie
Tagi artykułu: , ,
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

dziennikarstwo obywatelskie, ciekawe artykuły, publikacje, artykuły do przedruku, presell page